73 فرقه (فرقه شناسی)

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) : امت من بر ۷۳ فرقه تقسیم خواهند شد که فقط یک گروه از آن در بهشت و ۷۲ فرقه در دوزخ خواهند بود

73 فرقه (فرقه شناسی)

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) : امت من بر ۷۳ فرقه تقسیم خواهند شد که فقط یک گروه از آن در بهشت و ۷۲ فرقه در دوزخ خواهند بود

به حول و قوه الهی این وبلاگ در تاریخ 19/10/1392 با هدف معرفی اجمالی فرق اسلامی و دفع شبهات وارده بر مکتب اهل بیت (علیهم السلام ) یعنی مذهب حقه شیعه اثنی عشری از جانب سایر فرق به ویژه وهابیت راه اندازی شد!
در ضمن برخی با امکانات تبلیغی بسیار عظیمی که در اختیار دارند اینطور وانمود می کنند که مسلمانها دو دسته اند آنهم شیعه و سنی!!!
اما ما می خواهیم بگوییم مسلمانها ده ها فرقه اند که یکی از آنها شیعه است!!!

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

١ - مؤسس مکتب شیخی مرحوم شیخ احمد بن زین الدین احسائی (اع) است که در سال ١١٦٦ هجری قمری در احساء متولد و در سال ١٢٤١ در نزدیکی مدینه منوره دار فانی را وداع گفته و در بقیع در جوار ائمه اطهار علیهم السلام دفن گردیده است تصنیفات ایشان بسیار مفصل وبیشتر از یکصد وبیست رساله است که شرح همه آنها و کتب سایر مشایخ شیخیه در کتاب فهرست کتب مشایخ عظام (اع) آمده است .


٢ - پس از مرحوم شیخ احمد احسائی (اع) زبده ترین شاگرد آن مرحوم یعنی مرحوم حاج سید کاظم رشتی (اع) که بسیار مورد توجه و تصدیق استاد خود بود مرجع و مقتدای پیروان مکتب شیخی شد وی در سال ١٢١٢ هجری در رشت متولد شد و در حدود شانزده سالگی به تلمذ نزد شیخ مرحوم (اع) آمده و تا آخر عمر استادبجز اوقاتی که حسب الامر ایشان ببعض شهرها مسافرت مینمود در خدمت آن عالم بزرگ بود و پس از آن تا آخر عمر شریف خود یعنی سنه ١٢٥٩ در کربلا مقیم و در همانجا وفات نموده در حرم شریف حسینی صلوات اللّه و سلامه علیه در پائین پای شهدا دفن گردید آثار قلمی آن مرحوم قریب یکصد وهفتاد رساله است .

۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۵ ، ۲۳:۳۵
سید محمد علوی زاده

شیخیه، پیروان شیخ احمداحسایی و از فِرَق‌ شیعه امامی.

محتویات

  • ۱ پیدایش
  • ۲ گسترش
  • ۳ شیخیه کرمان۴ شیخیه آذربایجان
    • ۳.۱ ابراهیم خان ظهیر الدوله و گسترش شیخی‌گری در کرمان
    • ۳.۲ حاج محمد کریم خان
    • ۳.۳ شیخیه کرمان بعد از محمد کریم خان
    • ۳.۴ مراکز آموزشی شیخیه
    • ۳.۵ باقریه
  • ۵ احقاقیه
  • ۶ عقاید شیخیه۷ پانویس
    • ۶.۱ کیفیت معاد
    • ۶.۲ رکن رابع
    • ۶.۳ معراج
    • ۶.۴ مقام امامان
  • ۸ منابع
۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۵ ، ۲۳:۱۷
سید محمد علوی زاده
نقشه سوریه و لبنان در دوره قیمومیت فرانسه؛ قلمرو دولت مستقل علویان با رنگ بنفش نشان داده شده است.

علویان سوریه، نُصیریه یا انصاریه یکی از فرقه‎های شیعه در کشور سوریه، در برخی منابع تاریخی و کتاب‎های ملل و نحل از آنها به عنوان یکی از فرقه‎های غالی یاد شده است. پیدایش این فرقه به قرن سوم هجری برمی گردد. محل اصلی سکونت نصیریه در شمال شام بوده است. علویان سوریه در دوره‎های مختلف تاریخی همواره مورد ظلم و ستم دولت‎های سنی مذهب شام قرار می‎گرفتند. شیعی بودن نُصیریه در کنار رویکرد غالیانه برخی از انشعابات این فرقه، تقش مؤثری در افزایش فشار دولت‎ها علیه آنان داشته است. نُصیریه علاوه بر کشور سوریه، در جنوب ترکیه، شمال لبنان و در فلسطین نیز زندگی می‎کنند. آنان در قرن چهاردهم و پانزدهم هجری پس از چندین قرن رنج و بدبختی توانستند به قدرت برسند. بشار اسد رئیس جمهور سوریه از طائفه علویان به شمار می‎رود.

محتویات

  • ۱ پیدایش نصیریه۲ نصیریه در دوره حمدانیان
    • ۱.۱ محمد بن نصیر
  • ۳ علویان در دوره حکومت های ضد شیعی
    • ۳.۱ نصیریه در دوره سلاجقه شام
    • ۳.۲ نصیریه در دوره زنگیان
    • ۳.۳ علویان در دوره ایوبیان
    • ۳.۴ نصیریه در دوره ممالیک
  • ۴ وضعیت علویان در دوره امپراتوری عثمانی
    • ۴.۱ قتل عام علویان توسط سلطان سلیم
    • ۴.۲ مدحت پاشا و خروج انحطاط طولانی مدت علویان
  • ۵ علویان در قرن ۱۴ و ۱۵ هجری
    • ۵.۱ علویان در دوره قیمومیت فرانسه
    • ۵.۲ تشکیل دولت مستقل علویان
    • ۵.۳ حضور جوانان علوی در ارتش سوریه
    • ۵.۴ نفوذ علویان در دولت سوریه
  • ۶ پراکندگی جغرافیایی و جمعیت علویان سوریه
    • ۶.۱ جمعیت علویان سوریه
  • ۷ انشعابات علویان
    • ۷.۱ جعفریه
    • ۷.۲ شمالیه
    • ۷.۳ کلازیه
    • ۷.۴ حَیدریه
    • ۷.۵ جُنْبَلانیه
    • ۷.۶ مرشدیه
  • ۸ عقاید علویان۹ پانویس
    • ۸.۱ دیدگاه علمای معاصر علوی درباره اعتقادات نصیریان
    • ۸.۲ دیدگاه مراجع تقلید شیعه درباره علویان سوریه
  • ۱۰ منابع
۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۵ ، ۱۳:۰۰
سید محمد علوی زاده
نقشه پراکندگی جمعیتی علویان ترکیه
عزاداری شیعیان جعفری و علوی در روز عاشورا؛ استانبول میدان هالکالی

علویان ترکیه یا علویان آناتولی، یکی از گروه‌های منسوب به شیعه در کشور ترکیه که از حیث اصول اعتقادی، شیعه اثنی عشری، اما به سبب تأثیرپذیری از عقاید باطنی و فاصله‌گرفتن از فقه جعفری که از حیث نظر بدان ملتزمند، در مرحله عملی از اثنی عشری دور افتاده‎‏اند. بر اساس برخی نظریه‌ها، نام علوی حدود ۲۵۰ سال پیش توسط عثمانی‎ها بر علویان ترکیه نهاده شد تا آنان را از شیعیان جدا کنند. به سبب آنکه خاستگاه علویان در آناتولی (نام تاریخی قسمت آسیایی ترکیه) بوده است، در برخی موارد به آنان علویان آناتولی نیز گفته می‎شود. بر اساس برخی آمارها علویان حدود ۳۰ درصد جمعیت ترکیه را تشکیل می‎دهند.

محتویات

  • ۱ ماهیت علویان
  • ۲ تاریخچه علویان
    • ۲.۱ علویان آناتولی پیش از حکومت عثمانی
    • ۲.۲ علویان در دوره حکومت عثمانی
  • ۳ ساختار نژادی۴ جمعیت و پراکندگی جمعیتی علویان ترکیه
    • ۳.۱ ترکمن
    • ۳.۲ کردها
    • ۳.۳ زازاها
    • ۳.۴ عرب‎ها
  • ۵ وضعیت اقتصادی علویان
  • ۶ وضعیت سیاسی علویان در قرن ۲۰ و ۲۱ میلادی
    • ۶.۱ گرایش سیاسی علویان
    • ۶.۲ علویان در دوره حزب حاکم عدالت و توسعه
  • ۷ عقاید علویان۸ میزان پایبندی علویان ترکیه به شریعت
    • ۷.۱ توحید
    • ۷.۲ نبوت و امامت
    • ۷.۳ تهمت غالی‎بودن به علویان ترکیه
    • ۷.۴ معاد
  • ۹ مراسم آیینی
  • ۱۰ جستارهای وابسته
  • ۱۱ پانویس
  • ۱۲ منابع
۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۵ ، ۱۲:۵۴
سید محمد علوی زاده
رمضان قدیروف رئیس جمهور چچن به شیخ الازهر هدیه می دهد
رمضان قدیروف رئیس جمهور چچن به شیخ الازهر هدیه می دهد
بیانیۀ پایانی همایش "اهل سنت و جماعت" در گروزنی پایتخت جمهوری چچن، واکنش های خشمگینانه شماری از سعودی‌ها را در پی داشت، زیرا سلفی‌ها و وهابی‌ها و دیگر گروه‌های افراطی و تکفیری را در شمار اهل سنت به حساب نیاورده است.

به گزارش پایگاه خبری العالم، منحصر کردن اهل سنت و جماعت در سه گروه "صوفیه، ماتریدیه و اشعریه" و به شمار نیاوردن سلفی ها و سایر فرقه های افراطی در همایشی در چچن، خشم سعودی های وهابی را موجب شد.

این کنگره که با نظارت رمضان قدیروف رئیس جمهور چچن برگزار شد، اهل سنت و جماعت را از نظر اعتقادی منحصر به اشعری ها و ماتریدی ها و از نظر علم و اخلاق و تزکیه به اهل مذاهب اربعه در فقه و اهل تصوف منحصر دانست و مخالفان این گروه ها را خارج از دایرۀ اهل سنت و جماعت اعلام کرد.

بدین ترتیب، فرقه های ساختگی همچون وهابیت تکفیری که مبنای حاکمیت آل سعود و آل الشیخ بر سرزمین حرمین شریفین بر آن قرار دارد، از نظر حاضران در این همایش از جمله علمای بزرگ اهل سنت، جایی در میان مسلمانان ندارند.

شرکت کنندگان در کنگره در بیانیۀ پایانی خود خاطرنشان کردند که این کنگره نقطۀ تحول مهم و ضروری برای تصحیح انحراف بزرگ و خطرناکی است که در اثر تلاش افراط گرایان برای سرقت این لقب و منحصر کردن آن به خودشان، وارد مفهوم "اهل سنت و جماعت" کرده اند.

این کنگره همچنین توصیه کرد که مدارس بزرگ علمی دوباره محافل علوم یکپارچه را برای تربیت علمای قادر به محکوم کردن مظاهر انحراف، دایر کنند و بر ضرورت افزایش سطح همکاری بین نهادهای علمی ریشه دار که از نظر صادر کنندگان بیانیه  "الازهر، القرویین، الزیتونه و حضرموت" هستند با نهادهای دینی روسیه تأکید کردند.

کنگرۀ اهل سنت و جماعت در نشست های خود از جهان اسلام خواست تا دست از جدال در امور کوچک و بی اهمیت بردارد تا گروه های تروریستی بیش از این از اختلافات میان مسلمانان در جهت روش های ویرانگر خود سوء استفاده نکنند.

این کنگره قبل و حین برگزاری با واکنش ها منفی متعددی روبرو شد و شدت انتقادها نسبت به بیانیۀ پایانی آن افزایش یافت تا جایی که محمد السعیدی مدرّس فقه و علوم در دانشگاه ام القری در این زمینه مدعی شد که نشانه های متعددی وجود دارد که هدف از برگزاری این کنفرانس، عکس چیزی است که بیان شده و حتی نوعی "توطئه" علیه جهان اسلام و به ویژه عربستان سعودی است و هدفی جز بازگرداندن تفکر مسلمانان به خرافه پرستی و سیطرۀ اموات بر زندگی و عبادت های مردم ندارد(!)

السعیدی همچنین از این که هیچ یک از "علما"ی سعودی به کنگره دعوت نشده بودند، ابراز نارضایتی کرد. از عربستان فقط حاتم العونی پژوهشگر مسایل شرعی در این کنگره حضور داشت و او هم دلیل حضورش را "تلاش برای وسعت دادن دایرۀ لقب اهل سنت و جماعت" اعلام کرده است ولی در صفحۀ فیسبوک خود نوشت که "جهت گیری کلی در کنگره، محدود کردن وصف اهل سنت و جماعت به اشعری ها و ماتریدی ها بود".

برگزاری این کنفرانس، خشم سلفی‌های وهابی را برانگیخت به صورتیکه آنها مدعی شدند این کنفرانس توطئه‌ای روسی علیه آنها است؛ پیروان وهابیت هم برای تخریب کنفرانس مذکور بیش 100 هزار پیام و مطلب در شبکه‌های اجتماعی، علیه شرکت کنندگان در آن منتشر کردند.

منبع: العالم

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۵ ، ۰۶:۲۵
سید محمد علوی زاده

(بسم الله الرحمن الرحیم)
یکی از سوالاتی که در بین متکلمین مطرح است این نکته است که آیا غلات(فرق اهل حق،علی اللهی و….)مسلمان وحتی شیعه هستند؟ لذا در اینجا به پاسخ این سوال می پردازیم

 

پاسخ سوال :
پژوهشگران معتقدند که فرقه های اهل حق، نصیریان،علی اللهیان و علویان از فرقه های غلات می باشند که بعدها در اسلام پیدا شده و آثاری از مذاهب مجوس و مانوی در عقاید و باورهای آنها وجود دارند، و قائل به حلول و تناسخند.۱


لقب علی اللهی را از آن جهت انتخاب نموده اند که معتقد به الوهیت امام علی علیه السّلام هستند، این گروه در ایران، ترکیه و سوریه زندگی می کنند، در هر منطقه ای به یک نام خوانده می شوند، مثلا در ترکیه، علوی و در سوریه نصیری و در شهرهای مختلف ایران به نام های گوناگون نامیده شده اند، در مشهد علی اللهی و در تبریزگوران در لرستان غلات و گاهی در ایران خودشان رااهل حق نیز نامیده اند.۲


برخی دیگر معتقدند که: گر چه فرقه علی اللهی جزء فرقه های غلات به حساب می آید و با فرقه نصریه هم عقیده اند و هر دو معتقد به الوهیت امام علی علیه السّلام می باشند و لکن در بسیاری از عقاید و تشریفات مذهبی به هیچ وجه با یکدیگر یکسان نمی باشند و تفاوت های اساسی دارند.۳

 

۶ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ شهریور ۹۵ ، ۲۱:۵۶
سید محمد علوی زاده